Kankerplek van de Zeelaan moet parel op de kroon worden

Op 20 juni 2019

Het gemeentebestuur wil de projectgrond van de Cordial (hoek Zeelaan-Duinkerkelaan) aankopen om er een toeristisch infokantoor in onder te brengen. Er werd een akkoord gesloten met de huidige eigenaar van de grond en dit wordt op de volgende gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.  De overeengekomen aankoopprijs bedraagt 360 000 euro. In het programma van N-VA was het bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen een belangrijk punt om voor deze plaats een correcte oplossing te vinden.

De Cordial staat al bijna 14 jaar te verkommeren en is een ware kankerplek op één van de meest commerciële plaatsen van De Panne. Na een brand in 2005 werd het pand beschadigd en in 2011 werd het uiteindelijk, na een lange juridische strijd, talloze pogingen om een bouwvergunning te krijgen en jaren van verval afgebroken met de verplichting om het onmiddelijk opnieuw op te bouwen volgens de oude plannen. Het gebouw stond namelijk op de lijst van niet af te breken gebouwen in de Dumontwijk. Sindsdien blijft er enkel een bouwput over die een bijzonder negatieve invloed heeft op het straatbeeld in het hart van ons commercieel centrum.

Schepen van toerisme Cindy Verbrugge is bijzonder tevreden met de beslissing: "Een dossier wat al jaren aansleept zal op korte termijn worden opgelost. Bovendien is het de ideale plaats om er een infokantoor in onder te brengen voor de dienst toerisme. Het gebouw is perfect gelegen in het hart van het toeristisch gedeelte van onze gemeente. Het moet een van de parels op de kroon worden van de vernieuwde impulsen die de gemeente op dit moment krijgt."

Ook met de eigenaar van het naastgelegen pand, het voormalige Huize Lenaerts, Zeelaan 165, voert het Gemeentebestuur momenteel gesprekken. Dit aansluitend pand biedt bijkomende opportuniteiten voor de mogelijkheden met de projectgrond “Cordial” op de hoek. Mogelijks wordt ook voor dit pand nog een verkoopsovereenkomst aan de Gemeenteraad voorgelegd.

Voor het toekomstig gebouw werd vorig jaar een bouwvergunning afgeleverd. Het toekomstige gebouw zal identiek zijn aan het originele. Het gebouw is immers gelegen in het beschermde dorps- en stadsgezicht Dumontwijk. Deze bouwvergunning is nog anderhalf jaar geldig. Hierdoor kan het bouwproject relatief snel gerealiseerd worden.