Interventie Plopsaqua Gemeenteraad 4 mei - Mieke Logier

Op 4 mei 2015

Een bevraging naar de inwoners toe leert ons dat velen reeds gebruik gemaakt hebben van het zwembad. Voornamelijk gezinnen met de kinderen. Iedereen laaiend enthousiast: leuk, mooi, fantastisch enz…..Maar toch steeds met de opmerking: goed om enkele keren per jaar te gaan, duur om er een wekelijkse of tweewekelijkse gewoonte van te maken, zeker met het ganse gezin. Eens vlug naar het zwembad, voor een uurtje of zo , zit er niet meer in. Noodgedwongen dan maar naar Koksijde en daar een abonnement aanschaffen, kwestie van de kosten te drukken. Als een gemeente een zware investering aangaat om een zwembad open te stellen voor zijn inwoners, dan is het toch  de bedoeling dat ze er allen maximaal kunnen van genieten en niet 5 of 6 maal per jaar ?

Met belangstelling heb ik het persartikel gelezen ivm de kinderarmoedebestrijding in De Panne. Als je die cijfers bekijkt, dan mogen we van ons bestuur verwachten dat er met die cijfers rekening gehouden wordt en dat de gemeente haar beleid daar op afstemt. Laat mij eventjes een paragraaf citeren uit het beleidsplan. Doelstelling 4.1: vrijetijdsbeleid: ’iedereen heeft het recht om deel te nemen aan vrijetijdsactiviteiten naar keuze. Veelal hebben kansengroepen het idee dat bepaalde zaken niet aan hen besteed zijn. Deze mythe willen wij wegwerken, door het voeren van een actief beleid voor kansengroepen. Belangrijke stappen hierbij zijn het informeren van de doelgroepen, het faciliteren van de toegang ……………’ De gehanteerde toegangstarieven –voor het zwembad- door onze gemeente bepaald en onderhandeld door onze burgemeester getuigen niet van ‘het faciliteren van de toegang’. Wij willen dan ook dat het zwembadtarief herbekeken wordt. We willen dat er rekening gehouden wordt met alle gezinnen, in al zijn vormen. Kijken we nogmaals naar de cijfers van het persartikel, dan lezen we dat in De Panne het aantal eenoudergezinnen met kinderen 14.3% bedraagt tov het Vlaamse gemiddelde 8.6%. Ook deze gezinnen moeten aan een betaalbaar tarief kunnen zwemmen. Zelfs kinderen van gescheiden ouders, die onder het regime van co-ouderschap leven. Neem nu een moeder, inwoonster van De Panne, kan met haar kinderen niet naar het zwembad tijdens de week dat haar kinderen bij haar wonen! Zij moet 18.5 euro per kind betalen! Is hier geen mogelijkheid om een pasje te voorzien, zoals met de tweede verblijvers, zodat ook zij kunnen genieten van het zwembad?

Daarom vragen wij met aandrang een herziening van de tarieven en het invoeren van een gezinsabonnement.