Interventie Gemeenteraad Mieke Logier - Serviceflats residentie Kalmburg

Op 13 juni 2016

In het ontwerp jaarverslag 2015 van het OCMW staat bij huuropbrengst per project 2015 voor residentie Kalmburg 163.655,08 euro.
Het servicflatgebouw bestaat uit 23 woongelegenheden waar senioren zelfstandig kunnen blijven wonen. De leeftijd van de bewoners was voor het jaar 2015 gemiddeld 82 jaar.
Ondanks deze mooie huuropbrengst wil de huidige meerderheid van De Panne de serviceflats verkopen e...n eenmalig langs de kassa passeren.
Uit de demografische gegevens van De Panne zien we dat de 65 plussers 29,3% van de bevolking uitmaken.
Kennelijk vind de huidige meerderheid het niet nodig om structurele voorzieningen voor deze bevolkingsgroep in eigen beheer te hebben. We merken op dat de huidige bestuursploeg van De Panne het niet belangrijk vindt om zelf actief de prijszetter te zijn voor de senioren die zelfstandig willen blijven wonen.
Waarom deze mooie dienstverlening afgestoten wordt begrijpen wij binnen de N-VA niet.
N-VA De Panne- Adinkerke doet er alles aan om de meerderheid bewust te maken van de waarde van deze flats voor onze oudere inwoners en deze dus te behouden.

Verkopen en terughuren, zoals gebeurde met het gerechtsgebouw in Veurne, wordt door iedereen gezien als een vorm van slecht bestuur. Kennelijk heeft deze bestuursmeerderheid daar een andere mening over. De huidige meerderheid van De Panne vindt het getuigen van visie om het OCMW-kantoor te verkopen en terug te huren.

Binnen de N-VA vinden we het opvallend dat centraal gelegen gebouwen, die voor iedereen bereikbaar zijn zomaar uit ons patrimonium dreigen te verdwijnen.

Binnen de N-VA zijn we voor het behoud van de serviceflats als dienstverlening naar de bevolking. Wij willen op deze markt een speler blijven om de oudere wordende inwoners een betaalbaar initiatief te bieden.