Interventie Gemeenteraad Mieke Logier - Taalwetgeving

Op 25 april 2016

Graag had ik het gemeentebestuur nog eens willen herinneren aan de brief welke ze ontvangen heeft van de gouverneur i.v.m. het correct gebruik van het Nederlands door de personeelsleden.

De taalwetten verplichten het gebruik van het Nederlands door ieder personeelslid van een openbaar bestuur in het homogeen Nederlands taalgebied, waar De Panne deel van uitmaakt. Men voorziet echter een zogenaamd hoffelijkheidsprincipe. Dit principe dient echter zeer beperkend geïnterpreteerd te worden, in die zin dat het om inwoners gaat die niet in het gebied zijn gedomicilieerd. Deze zijn bedoeld om bijvoorbeeld vluchtelingen en vreemdelingen  voldoende informatie te kunnen meegeven,  anderzijds kan dit hoffelijkheidsprincipe niet gebruikt worden bij bijvoorbeeld Belgen komende uit het homogeen Franse taalgebied die zich in De Panne hebben gedomicilieerd.

Als personeelslid is het niet eenvoudig om zo duidelijk en klantvriendelijk mogelijk alle inwoners Van De Panne te helpen. Anderzijds stellen de taalwetten en de adviezen van de Vaste Commissie voor taaltoezicht we dat enkel de Nederlands taal mag gebruikt worden wanneer inwoners van De Panne zich aandienen aan het loket.

Van deze inwoners mag dan ook enige verantwoordelijkheid verwacht worden. Een hoge leeftijd of een specifieke sociale context zijn geen uitzonderingscriteria om toch het hoffelijkheidsprincipe toe te mogen passen. Zeker wanneer inwoners van De Panne weigeren om de Nederlandse taal te gebruiken, is het  ook niet toelaatbaar dat personeelsleden toch overgaan naar de contacttaal.

Ik zal zowel het OCMW bestuur als het gemeentebestuur nog eens wijzen op deze interpretatie betreffende het hoffelijkheidsprincipe en verzoeken alle personeelsleden hiervan op de hoogte te brengen.