Premie voor de dumontwijk toegekend

Op 21 april 2021
Dumonwijk

Onze Dumontwijk is een pareltje van architecturaal erfgoed. De wijk ontstond in de 19e, begin 20ste eeuw onder leiding van architect Albert Dumont. In 2008 werd de site beschermd als stadsgezicht, in 2020 volgde een herwaarderingsplan, waarmee de gemeente De Panne een raamwerk creëert waarbinnen zowel het gemeentebestuur als de private eigenaars initiatieven kunnen nemen om de wijk de glorie van weleer terug te geven. In een eerste fase worden de Dumontlaan en de Bortierlaan volledige heraangelegd. Hiervoor is een premie van 67.765,49 euro voorzien.

‘Eind 2020 wijzigden de premieregels voor onroerend erfgoed. Dankzij de standaardpremie kunnen eigenaars van onroerend erfgoed nu via een eenvoudige procedure snel een ondersteuning krijgen om hun erfgoed te onderhouden. Ik ben erg blij dat er massaal gebruik gemaakt wordt van die nieuwe regel om het erfgoed in goede conditie te houden. Dat is de beste manier om dure restauraties in de toekomst te vermijden’, aldus Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele.

De dumontwijk is oudste verkaveling van De Panne en bewaart een zeer grote concentratie van waardevolle kustarchitectuur in al zijn diversiteit, die bovendien getuigt van de nieuwe woningtypes die in het kader van de ontwikkeling van de vrijetijdsarchitectuur ontstaan zijn langs de Vlaamse kust.

De oudste bebouwing dateert van eind 19e eeuw. Hiervan zijn slechts enkele duinhuizen bewaard. Het grootste deel van de zeedijkhuizen en de vrijstaande duinhuizen gaat terug op de intensieve bouwperiode vanaf ongeveer 1903 tot aan de Eerste Wereldoorlog. Vanaf het interbellum worden aan de stedelijke assen de eerste familiehotels en pensions opgetrokken met toenemend aantal bouwlagen. In deze periode primeren ook de commerciële belangen, waardoor het aantal - al dan niet vooruitspringende - winkelpuien, luifels en reclameborden toeneemt.

Meer informatie: