Programma

Momenteel werken wij hard aan ons verkiezingsprogramma. Heb je nog ideeën? Laat het ons zeker weten!

Visie van N-VA De Panne. Algemeen

Op 8 augustus 2018 :  voorstelling aan de pers van alle kandidaten op de kieslijst, en het programma.

Algemeen

De verandering werkt … dat is ondertussen duidelijk in Vlaanderen en op federaal niveau. Dank zij onze boegbeelden en leiders zoals onder meer Vlaams minister-president Geert Bourgeois, Vlaams minister Muyters (bevoegd voor werk en economie), Vlaams minister Weyts (dierenwelzijn), federaal Staatssecretaris Theo Francken (asiel en migratie), federaal minister Jan Jambon (binnenlandse zaken) werd en wordt er dagdagelijks werk gemaakt van de kracht van verandering.

Tijd dat deze verandering ook in De Panne en Adinkerke een kans krijgt. Bij deze gemeenteraadsverkiezingen stelt de N-VA de kiezers voor het eerst in de geschiedenis een volledige EIGEN lijst voor met sterke, gemotiveerde, gedreven, enthousiaste en ambitieuze kandidaten.

De sfeer in de ploeg is zeer goed en de voorbije maanden werd zowel gezamenlijk in groep als in kleinere werkgroepen werk gemaakt van de ankerpunten voor ons programma.

De N-VA kijkt de toekomst tegemoet en wenst op een positieve, constructieve manier deel te nemen aan het beleid. De N-VA draagt loyauteit en positivisme hoog in het vaandel en staat klaar om met een sterke ploeg onze gemeente mee te besturen.

Realisme en “koken kost geld”
Het moge duidelijk zijn dat de N-VA met zin voor realisme nadenkt over de toekomst van onze gemeente op korte, middellange en lange termijn. We moeten “zaaien naar de zak” en de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk inzetten ten gunste van zo veel mogelijk burgers! Elke “belastingseuro” moet je niet 1 maar wel 3 keer omdraaien voor je hem uitgeeft.
“Koken kost geld”, dat is duidelijk, concreet betekent dit dat er wat de N-VA betreft in de toekomst moet gezocht worden naar extra middelen om te investeren in onze gemeente. Hierbij denken we aan middelen van op andere niveaus in de vorm van projectsubsidies. Het klopt dat het schrijven van projecten werk en opvolging vraagt , maar we stellen vast dat deze inzet zich in naburige gemeenten vertaalt in waardevolle realisaties. N-VA wil werk maken van een cel “projecten” binnen de administratie, aangestuurd door een sterke projectcoördinator.
Bijvoorbeeld : voor de N-VA is het onaanvaardbaar dat een nieuw gemeentehuis      7 mio euro kost aan de belastingbetaler! Er zijn andere meer dringende prioriteiten die zich opdringen.

Geen programma zonder mensen!
Inderdaad en vanzelfsprekend: geen programma zonder mensen. De N-VA heeft bij de samenstelling van de lijst de koppeling gemaakt met de inhoudelijke prioriteiten. We zijn er fier op dat er voor elk van onze “ankerpunten” minstens één ambassadeur is die dit programmapunt opvolgt en dus ook het aanspreekpunt is voor de bevolking. Kandidaat burgemeester Cindy Verbrugge en lijstduwer Noël De Gryse coördineren het geheel en zijn de personen die zorgen voor de opvolging richting afdelingsbestuur.
Het mag gezegd dat we deze werkwijze de voorbije maanden aan de realiteit getoetst hebben en het werkt! Onze kandidaten komen vanuit hun eigen beroep, hobby, vereniging, … dagelijks in contact met de bevolking en hebben geluisterd en genoteerd! Deze nuttige informatie vormde mee de basis van onze
 “11  ankerpunten”.
Geen plagiaat, wel dringend oud zeer genezen!
Het spreekt voor zich dat de N-VA ook geconfronteerd zal worden met een aantal hangende dossiers waarvoor er tot op heden nog geen oplossing is en waar wij  werk van willen maken. Dit is GEEN plagiaat , maar noodzakelijk omwille van het dringende karakter van deze dossiers.
Belangrijkste hierbij zijn het fileleed in Adinkerke, het aanpakken van de gladde tegels in de Zeelaan, het fietspad De Panne – Veurne.
Ook de inrichting van de Dumontwijk is een dossier dat sinds jaar en dag aansleept.
De optimalisatie van de inrichting en het gebruik van de Zeedijk is een belangrijk dossier om van nabij op te volgen.
Zeer hoge prioriteit dient gegeven te worden aan het al te lang aanslepende dossier voor afvalbeleid inclusief aandacht voor hondenpoep en meeuwenproblematiek.  Een degelijk afvalbeleid is een absolute noodzaak. Elke inwoner heeft baat bij een nette en reine gemeente. Een nette uitstraling resulteert in een opwaardering van de huizen en appartementen.

11 Ankerpunten

Onderstaande ankerpunten vormen de krijtlijnen voor ons programma. Zoals gekend staat de N-VA voor inspraak, transparantie en draagvlak. Wij kiezen er bewust voor om niet naar voor te komen met heel gedetailleerde uitgewerkte tekeningen, omdat we van oordeel zijn dat inspraak van en communicatie met de bevolking van cruciaal belang is. In impactvolle dossiers moeten wijkcommissies worden ingericht om tot voorstellen te komen, die haalbaar en realistisch zijn en vooral draagvlak hebben bij de bevolking. Er moet hierbij gestreefd worden naar een optimale samenwerking en communicatie tussen bestuur, administratie en bevolking. De vertegenwoordigers van de bevolking in de diverse commissies hebben hierbij de belangrijke taak om de bekommernissen van hun eigen netwerk te vertolken.

Leefbaar Adinkerke

Adinkerke verjongt en dat is een heel positieve zaak. Dit vereist echter wel dat de leefbaarheid in Adinkerke meegroeit en -evolueert. Dit moet zich vertalen in de faciliteiten en het aanbod voor gezinnen met kinderen. De N-VA wenst het recreatief potentieel in Adinkerke aan te grijpen en uit te breiden door te zoeken naar een locatie voor een all-weather infrastructuur waar jongeren terecht kunnen tijdens hun vrije tijd (basket, volley, skate, picknickweide, verzorgde ontmoetingsplaats, …)

Gekoppeld aan deze infrastructuur zullen we toetsen of er infrastructuur kan geïntegreerd worden voor de petanqueclubs.

De veiligheid in Adinkerke is zeker ook van essentieel belang . Hier dient beter samengewerkt te worden met AWV  en andere partners.

Het fileleed aanpakken, de N-VA stelt zich garant om dit dossier van nabij op te volgen en harder aan te dringen bij de bevoegde instanties en partners op een oplossing.

Toegankelijkheid en mobiliteit

Mobiliteit en vooral ook toegankelijkheid zijn voor de N-VA speerpunten die verder gaan dan de heraanleg van de Zeelaan en het fileleed in Adinkerke. Toegankelijkheid voor mensen met een beperking, voor personen met een rollator, voor gezinnen met buggies, voor fietsers en voetgangers is belangrijk. Op dit vlak is er heel veel werk aan de winkel. Lokale ondernemers hebben er tevens alle belang bij dat hun zaken makkelijk bereikbaar zijn. De verbeteringen van een aantal voetpaden in de straten van het centrum en de toegangswegen dringen zich op. Topprioriteit is het verbeteren van het slechtste fietspad van Vlaanderen namelijk De Panne – Veurne.

De opmaak, voorbereiding en uitvoering van een integraal mobiliteitsplan is een absolute en dringende noodzaak. Het loont niet de moeite om ad hoc her en der euvels op te lossen. Er moet een totaalvisie zijn die vervolgens gefaseerd in functie van prioriteiten en beschikbare middelen uitgevoerd wordt.

Een parkeerbeleid waarbij mensen, die wat verder willen parkeren beloond worden en het centrum gevrijwaard wordt voor shop & go is voor ons zoals eerder gemeld in de gemeenteraad een optie.

Bovendien wenst de N-VA te onderzoeken of het financieel haalbaar is om de parkeertarieven in bepaalde uren hoger te maken in het centrum en deze over de middag net  goedkoper te maken , dit om de lokale horeca te ondersteunen. In ieder geval moet het bestraffende parkeerbeleid omgewenteld worden naar een belonend beleid! De invoering van een systeem met bewonerskaart dient door middel van pilootprojecten in bepaalde wijken op zijn functionaliteit getest te worden.

Fietsers moeten zich veilig voelen! De plaats van de fietsers in het verkeer verdient de hoogste aandacht bij de opmaak van het mobiliteitsplan.

Het is belangrijk dat verzorgenden op een snelle adequate manier bij hun patiënten raken.

Sociaal en inclusief

Een warme gemeenschap, een plek voor iedereen. We willen van onze gemeente een plek maken waar iedereen – gezinnen, senioren, personen met een beperking en nieuwkomers – zich thuis kunnen voelen.

Een sterk sociaal weefsel waarbij iedereen zijn rechten, maar ook zijn plichten vervult.

De N-VA wil initiatieven ondersteunen die goed werk leveren en bijdragen tot de sociale cohesie, ongeacht tot welke zuil ze behoren. We laten niemand aan zijn lot over en voeren een geïntegreerd sociaal beleid. Concreet betekent dit dat we binnen alle beleidsdomeinen rekening houden met de impact op gezinnen, personen met een beperking, senioren, mensen in armoede en andere kwetsbare groepen. Als gemeenschapspartij sluiten we niemand uit, maar kiezen we voor inclusie. We zorgen ervoor dat wie wil, actief kan deelnemen aan het gemeenschapsleven.

Op die manier maken we van onze gemeente een warme gemeenschap.

De N-VA wil nauw samenwerken met de locale initiatieven om in te zetten op extra kinderopvang en woonzorg voor bejaarden.

De N-VA wil werk maken van een onthaalbeleid waarbij er een nauwe betrokkenheid is tussen inwoners en nieuwkomers.

De N-VA wil het Nederlands promoten. Op vraag van tal van handelaars wil N-VA werk maken van initiatiecursussen Nederlands om het personeel de basiskennis en woordenschat aan te reiken die relevant en nodig is bij de uitvoering van hun job.

De troeven van nieuwkomers kunnen ingezet worden !

Toerisme en recreatie

De Panne heeft het potentieel om opnieuw een toptoeristische badplaats te worden.

Hiervoor is zelfs geen grote nieuwe infrastructuur nodig, maar moet men de toeristische werking volledig herbekijken – en oriënteren en nieuwe andere prioriteiten stellen. Er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen activiteiten die een toeristische meerwaarde bieden m.a.w. meer overnachtingen genereren en/of uitgaven van dagtoeristen. Waardevolle evenementen zoals het seniorenfeest moeten blijven bestaan maar dienen niet op het budget toerisme te worden verrekend.

Een intense samenwerking met Plopsaland moet in overleg met beide partners uitgewerkt worden. Hierbij zijn verschillende pistes mogelijk op vlak van communicatie, promotie, werkgelegenheid, bezoek,… Onze gemeente moet de aanwezigheid van Plopsaland gebruiken om zich sterker te profileren als kindvriendelijk paradijs aan de Vlaamse Kust.

De natuur , het erfgoed, de sportfaciliteiten, horeca… zijn mogelijkheden om De Panne-Adinkerke sterker op de toeristische kaart te zetten. In de toekomst moet aangenaam shoppen hier nog kunnen aan toegevoegd worden.

Het bestuur dient voornamelijk met oog op toerisme in te zetten op projectwerking en hiervoor pro-actief de nodige en voldoende co-financiering te voorzien.

Voor de N-VA moet er voldoende aandacht zijn voor dagjesmensen, toeristen die overnachten (inclusief kampeerauto’s) en de tweede verblijvers. Dit vereist een jaaraanbod. In kalmere periodes moet er ten gunste van de horeca en ondernemers in de toeristische sector gemikt worden op het MICE-toerisme. Hat aantal jobs in de toeristische sector en bij de lokale ondernemers moet kunnen stijgen.

Vrije tijd

Met oog op de samenstelling van de bevolking is een gedifferentieerd vrije tijds aanbod nodig. In onze gemeente moet er een aanbod zijn voor iedereen tussen                 0 en 112 jaar!

Er kunnen vanuit de gemeente kansen gegeven worden aan initiatieven waarbij kinderen en senioren betrokken worden (boodschappen , vervoer, …)

De N-VA wil de bestaande verenigingen verder ondersteunen en nieuwe initiatieven een kans geven op basis van een objectief en duidelijk subsidiereglement. Er is naar onze mening ruimte om te voldoen aan een aantal vragen zoals: oprichting duikersclub; infrastructuur petanque, recreatieruimte in Adinkerke.

De N-VA wil het wandelaanbod richting St. Idesbald uitbreiden in samenspraak met de gemeente Koksijde.

De N-VA wil de fietsverbinding Perroquet – Duinkerke asap realiseren.

De N-VA wil mee zoeken naar opvolging en verjonging voor bestaande verenigingen (visjesbakkers, natuur- en erfgoedgidsen, …)

Er moet een duidelijke visie zijn op het gebruik van locaties voor culturele manifestaties: keuzes dringen zich op! De N-VA wil dit in samenspraak met cultuurraad rationaliseren.

De N-VA wil sterk inzetten op het verenigingsleven.

Erfgoed

Een nette verkeersluwe Dumontwijk waar fietsen en wandelen heerlijk en veilig is en waar groen en bloemen primeren! Aandacht voor het erfgoed in de duinen en Cabour is aangewezen.

Veiligheid

Optimale veiligheid op en naast de weg MOET een permanente zorg zijn. Voor de      N-VA is het advies van brandweer en politie van cruciaal belang als het op veiligheid aankomt.

Veilige buurten kunnen enkel als er werk gemaakt wordt van intense wijkwerking.

De reddingsdiensten aan het strand dienen uitgebreid te worden vanaf de verlengde weekends in mei tot en met september.

Lokaal ondernemerschap

Volgende aspecten moeten aangepakt worden:

- horecabeleidsplan

- kinderopvang voor ondernemers

- inspraak bij organisatie evenementen

- synergie tussen lokale ondernemers en (avond)markten

- Nederlands voor anderstaligen

- parkeermogelijkheden

- een gedifferentieerd aanbod

Duurzaamheid en milieu-, natuur-, energie-, en klimaatvriendelijkheid

Bij de werken die de gemeente zelf uitvoert en beheert mag zo weinig mogelijk groen verdwijnen , wel in tegendeel er moet meer groen bijkomen.  Met het huidige beleid zitten we in ‘groene nesten’ , steeds meer groen verdwijnt ten koste van grijs beton, dit wil de N-VA in de toekomst vermijden.

De N-VA staat voor een beleid waarbij duurzaamheid , milieuvriendelijkheid en aandacht voor klimaat een permanent aandachtspunt vormen. Energie is een thema waar we in de toekomst niet naast kunnen en mogen kijken.

Initiatieven tegen zwerfvuil en voor natuurbehoud- en inrichting, … zullen op de steun van de N-VA kunnen rekenen.

Internationaal

De N-VA wenst in de komende periode ook aandacht hebben voor de internationale agenda. Hierboven werd al verwezen naar klimaat en duurzaamheid, maar er is meer.

De N-VA wenst vanuit de gemeente ook aandacht te besteden aan o,der meer ontwikkelingssamenwerking, hierbij wordt bij voorkeur aangesloten bij de werking OS van de Vlaamse Overheid. Belangrijk hierbij is sensibiliseren.

Samenwerking, netwerking

Tot slot , de woorden ‘in samenwerking met, in overleg met, samen,…’ kwamen in deze visietekst meermaals naar voor.

Voor de N-VA is het duidelijk dat er beter, meer intenser dient samengewerkt te worden met andere gemeenten en niveaus (Vlaanderen; provincie, federaal, europees).

Het is duidelijk wat goed is moet geconsolideerd worden en wat beter kan moet verbeterd worden. En ja … dat is veel, maar de kracht van verandering kan ook hier werken.

Het N-VA-schip staat klaar met een sterke bemanning en duidelijke ankerpunten om het schip te bemannen en besturen!

U kan onze vaart volgen via (hopelijk ) de pers, social media, website, affiches, folders, …

Vanzelfsprekend kan u ook steeds persoonlijk contact opnemen met onze kandidaten:

Voornaam.naam [at] n-va.be

Onze ploeg kan niet zonder u,

vandaar dat de burgers (net zoals in onze campagne van 2012) vanaf morgen suggesties kunnen deponeren in onze brievenbus die op verschillende locaties in de gemeente zal te vinden zijn.

We roepen alle burgers op om hun stem voor verandering uit brengen en                          21 bolletjes rood te kleuren bij de N-VA-kandidaten op uw stembrief, want bij ons stem je niet voor individuen maar voor een PLOEG van 21 gedreven en ambitieuze personen elk met hun eigen kennis, vaardigheden en sterktes!

Mogen wij u nu uitnodigen voor het fotomoment bij onze brievenbus op de …

Dank u wel en … men vertelle het voort!

Contactpersonen:

Cindy verbrugge : 0474/26 24 25 lijsttrekker-kandidaat burgemeester