N-VA De Panne-Adinkerke waardeert het werk van de jeugdraad.

Op 29 maart 2011

Op 11 Februari mocht Sur+ de jaarlijkse erkenning ‘Klein Duimpje’ van de Vlaamse Jeugdraad in ontvangst nemen.  Dit initiatief van de drie jeugdraden van de Westkust, DJ’s, organisatoren en westoek.be om het fuifbeleid aan de Westkust te verbeteren was dan ook een unicum.   Woordvoerder en partijgenoot Bruno Vandicke was dan ook in de wolken met deze erkenning.   N-VA De Panne-Adinkerke sluit zich dan ook graag aan bij het eindrapport van sur+.  Als je de gemiddelde leeftijd van de bevolking bekijkt zijn we één van de oudste gemeenten in Vlaanderen. Het is daarom noodzaak dat we de jongeren aan De Panne en Adinkerke kunnen binden opdat zij niet zouden wegtrekken. Leeftijdsgrenzen, verplichtte einduren en een groot aantal reglementen, zorgen ervoor dat fuiven organiseren quasi onmogelijk is in onze gemeente.  Wij vinden dan ook dat het aan de ouders is om te bepalen vanaf welke leeftijd en tot hoe laat jongeren mogen uitgaan en niet aan de overheden. Minder regels zou de frustraties van fuivende jongeren kunnen wegwerken waardoor vechtpartijen vermeden kunnen worden.  Iedere organisator moet zorgen voor veiligheidspersoneel. Deze kost terugbetalen, zoals in Koksijde het geval is, zou ervoor kunnen zorgen dat onze verenigingen ook nog iets overhouden aan een fuif.   Eén veiligheidsfirma voor langere tijd aanstellen voor alle fuiven in de gemeente zou er voor kunnen zorgen dat de vechtpartijen afnemen.  Het is immers op die manier dat het veiligheidspersoneel de “probleemgevallen” kan herkennen. De ervaring leert ons dat sommige van die firma’s die instaan voor de veiligheid meer problemen veroorzaken dan dat ze er oplossen.   Een werkgroep met vertegenwoordigers uit de jeugdraden, schepencollege en politiezone Westkust zou het fuifbeleid in deze regio dan ook positief kunnen aanpassen.

De geplande BMX-piste in het Garzebekeveld bij de oprit van de autostrade kreeg een negatief advies.  Toch zal de gemeente de bouwaanvraag indienen en wij steunen dit voluit.  Meer dan twee jaar heeft de jeugdraad aan dit dossier gewerkt en het zou betreurenswaardig zijn om dit mooie project niet te zien doorgaan!

De Jeugddienst en de Jeugdraad in De Panne leveren goed werk en dat mag wel eens gezegd worden!