Omleiding in Adinkerke - MER Rapport

Op 1 maart 2011

De N-VA De Panne-Adinkerke heeft de drie voorgelegde plannen voor de oostelijke omleiding grondig
doorgenomen. De partij geeft haar voorkeur aan plan kaart 2c, het
maximaal scenario.  In bijlage kan u dit plan vinden.

Wij hebben vooral voor dit plan gekozen door de
vooropgestelde lussen aan de afrit in Adinkerke. Dit omdat we van mening
zijn dat de geplande rotondes van de andere plannen, eerder zullen
zorgen voor een flessenhals en dus het verkeer zouden vertragen.

Toch hebben we ook enkele bemerkingen en suggesties bij de plannen van
kaart 2c. Wij hebben deze bemerkingen overgemaakt aan de Vlaamse overheid.

*       Wij willen dat al het doorgaande, lokale verkeer vanuit Adinkerke naar De Panne en terug, nog steeds van de oorspronkelijke weg, de N34 kan gebruik maken. Deze weg zou wel aangepast moeten worden aan trager verkeer. Bijvoorbeeld door van het ganse traject een zone 30 te maken.

Of door verkeersvertragende en attractieve ingrepen zoals bijvoorbeeld het plaatsen van bloembakken.

*       N34 zou ook een duidelijke en veilige scheiding moeten krijgen tussen het autoverkeer enerzijds en de fietsers, voetgangers anderzijds.

*       De toegangsweg tussen de nieuwe parking van Plopsaland en het
pretpark zelf zou via een voetgangerstunnel/open sleuf moeten gebeuren.
We verwijzen hierbij naar Dierenpark Planckendael in Muizen.

*       In westelijke richting stellen we een brug over het kanaal voor die
moet zorgen voor de ontsluiting van de Moeren voor voetgangers,
fietsen en koetsen.

*       Bij het aanleggen van de nieuwe weg zullen enkele open ruimtes ontstaan, bv tussen de lus, N34 en het kanaal. Wij vragen ons af op welke wijze deze ruimtes  kunnen ingevuld worden. Als woongebied of voor recreatieve doeleinden ?  Is het gemeentebestuur betrokken, of zal het gemeentebestuur betrokken worden bij de invulling ervan ?

*       Wij vragen ook dat bij het aanleggen van de nieuwe weg rekening kan gehouden worden met het milieu en de leefbaarheid voor de omwonenden. We denken hierbij aan het aanleggen van groene taluds die het zicht op de parking wegnemen voor de omwonenden en de privacy van deze omwonenden kan beschermen.

*       Verder stellen we ons de vraag of bij het ontwerpen van de
plannen rekening werd gehouden met de verwachte expansie van Plopsaland,
de bevolkingsaangroei in Adinkerke, de uitbreiding van het toerisme in
De Panne.

*       N-VA De Panne-Adinkerke is van mening dat de voorgelegde plannen
enkel een oplossing kunnen bieden rond de verkeersproblematiek van
Plopsaland. We zijn van mening dat de plannen geen structurele oplossing
bieden voor de files vanuit De Panne naar Adinkerke, Frankrijk en de E40

Onze partij vraagt zich dan ook af welke oplossingen daarvoor worden voorzien ?

Van zodra wij een antwoord gekregen hebben op onze vragen, zullen we deze ook publiceren op onze webstek.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is