Lokale economie

Lokale economie

Als N-VA dragen we het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen. 
Dit doen we door in te zetten op leefbare kernen met plaats voor handel en horeca maar even goed met aandacht voor wonen, vrije tijd en groene ruimtes. 
We creëren een ondernemingsvriendelijk klimaat voor onze ondernemers. We beperken de administratieve lasten voor onze ondernemers zo veel mogelijk.

Ondernemingsvriendelijke diensten en beleid organiseren: 
• We analyseren kritisch onze eigen procedures en we vereenvoudigen waar mogelijk. 
• We pleiten voor open en tijdige communicatie over openbare werken. We beperken de hinder en reiken proactief informatie uit over de ondersteunende maatregelen van de gemeente en andere overheden. 
• We geven vrijstellingen op de bedrijfsbelasting voor de duur van de wegenwerken. 
• We stellen een detailhandelsplan op dat retail-, horeca- en dienstverleningsnoden in kaart brengt en afstemt op de diverse kernen in onze gemeente.
• We onderzoeken bijkomende incentives om het toerisme in onze stad op te krikken, bv. Gereglementeerde staanplaatsen voorzien voor kampeerwagens. 
• We leggen een databank aan met leveranciers zodat wanneer we als lokaal bestuur offertes opvragen dit lokaal kan gebeuren. 
• De Panne is een echte marktstad. We zetten meer in op shoppingweekends. Initiatieven zoals de kerstmarkt, tillen we naar een hoger niveau. 

We voeren een actief leegstandsbeleid:
• We richten een digitale databank in met lege handelspanden om ze vlot tot bij potentiële ondernemers te brengen. 
• We benaderen eigenaars van panden om ook tijdelijke invullingen, pop-ups of korte termijnhuur mogelijk te maken.
• Leegstaande etalages vullen we tijdelijk op een kwalitatieve manier in bv. door stukken van creatieve inwoners tentoon te stellen. 
• We werken een premiestelsel uit om ondernemers te laten starten, verbouwen en herlokaliseren. 
• We handhaven de leegstandsbelasting. 
• We activeren de woningen boven de winkels.
• Met een gericht subsidiereglement voor gevelrenovatie pakken we de verwaarloosde panden in onze kern aan. Het straatbeeld zal er op vooruit gaan en ook de eigenaars worden gestimuleerd om zelf ook te werken aan een kwalitatieve invulling van hun panden. 

Goed besturen

Goed besturen

Een N-VA bestuur staat voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Om dit te doen zorgt ze dat haar eigen werking ten dienste staat van de burgers en dat inspraakprocessen op een waardevolle manier ingevuld worden. 
 Zo staat een N-VA bestuur voor verantwoordelijk financieel beheer. Door te zorgen voor een gezonde financiële situatie, kan de gemeente blijven investeren in belangrijke projecten en diensten zonder haar schuldenberg te laten ontsporen.

• We organiseren aan het begin van de legislatuur uitgaventoetsingen. We lijsten elke (significante) uitgave, subsidie en premie op en toetsen die aan het oorspronkelijke doel. Zo kunnen we bij het opstellen van het nieuwe meerjarenplan elke euro zo efficiënt en effectief mogelijk besteden. 
• We gebruiken de gemeente-inkomsten als sturende kracht om andere beleidsdoelstellingen te ondersteunen. Denk hierbij aan: de leegstandstaks of de belasting op nachtwinkels.
• Dienstverlening moet niet noodzakelijk gebeuren op het niveau van onze gemeente. Waar mogelijk kijken we over de gemeentegrenzen om via samenwerkingen onze inwoners de beste dienstverlening te geven tegen de beste prijs. 
• N-VA De Panne-Adinkerke wil een stap verder met de inspraakprocessen in onze gemeente. De inspraak mogelijkheid dient volledig worden benut, we betrekken hiertoe de burgers en stakeholders vanaf de conceptfase.
• Voor sommige gemeentelijke diensten (bv. dienst burgerzaken, ruimtelijke ordening) voorzien we periodisch een laatavondopening. 
• Wij willen geen “verplichte fusie” van gemeenten. 
• Wij willen een gemeente die kan samenwerken met andere gemeenten. Gezien onze geschiedenis ook met de gemeenten net over de grens.  Communicatie tussen grensgemeenten is essentieel zeker in functie van veiligheid.  Maar ook in het belang van cultureel erfgoed.

Wonen

Wonen

Een lokaal woonbeleid moet inzetten op een woningaanbod dat, zowel in het sociale als private segment, voldoende divers is. De vraag naar woningen stijgt immers sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt. 
Vooral het aanbod aan starterswoningen, woningen voor eenoudergezinnen en vormen die levenslang en aangepast wonen ondersteunen voor ouderen moeten nog verder uitgebreid worden. 
Elke inwoner moet een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd hebben, op maat van zijn of haar behoeften en in een aangename en leefbare omgeving. Steun en hulp moeten terechtkomen bij de mensen die er ook echt nood aan hebben. Aan dit verhaal zijn duidelijke rechten en plichten verbonden. 
Elke vorm van misbruik of fraude binnen het sociaal woonbeleid moet dan ook streng aangepakt worden, aangezien het net de zwaksten in onze samenleving zijn die hiervan het grootste slachtoffer zijn. 
Daarnaast willen wij de weg van sociale insluiting blijven bewandelen en zien wij inburgering, werk en de kennis van de Nederlandse taal als belangrijke voorwaarden binnen het sociaal woonbeleid. Als N-VA willen wij dan ook blijven gaan voor levenslang kwaliteitsvol wonen voor iedereen.

We zetten in op een betaalbaar en divers woonaanbod:
• We denken aan herwaardering van sommige woonwijken
• We bewaken de opgelegde woningmix bij grotere bouwprojecten, dit om voldoende diversiteit in ons woningaanbod te bewaren en creëren.
• Het lokaal bestuur moet het behoud van voldoende kwalitatieve open ruimte bewaken. Hierbij is verdichting een belangrijke leidraad.
• Om de kwaliteit van (meers)gezinswoningen te waarborgen, bewaken we bij het verlenen  van een vergunning de minimale grondoppervlakten, voldoende fietsenstalling, afvalbergingen, …

We werken een sociaal woonbeleid uit op maat van onze inwoners:
• Het door Vlaanderen bepaalde aantal sociale woningen staat als te bereiken doel voorop.
• Bij de realisatie van sociale woningbouwprojecten moet steeds rekening gehouden worden met de sociale draagkracht van de directe buurt en de hele gemeente.
• Binnen de toewijzingsreglementen wordt primair rekening gehouden met de lokale binding en een doelgroepenbeleid.
• De gemeente spoort de sociale verhuurder aan om buitenlandse eigendomsonderzoeken bij sociale huurders uit te voeren, om zo misbruik en fraude tegen te gaan.
• Wie een sociale woning huurt, heeft heel wat rechten, maar ook een aantal plichten.
• De woonmaatschappij kijkt strik toe op de verplichting tot inschrijving bij VDAB en de kennis van de Nederlandse taal.
• We willen dak- en thuisloosheid actief bestrijden  aan de hand van een doorgedreven herhuisvestingstrategie.
• We zetten noodwoningen in voor zij die in een tijdelijk precaire woonsituatie zitten, bijvoorbeeld naar aanleiding van een brand of onbewoonbaarheid.
• Het lokaal bestuur promoot het systeem van geconventioneerd huren en verhuren. Het gaat hier om woningen die gerealiseerd worden door private initiatiefnemers of een woonmaatschappijen en die worden verhuurd met een huurprijs die minimaal 15% lager is dan de markthuurprijs. 
• We zetten private eigenaars aan om hun pand via sociale verhuur aan te bieden. (Vroegere SVK-werking)
• We ijveren voor een voldoende aanbod van aangepaste en betaalbare woningen voor ouderen en mensen met een beperking.

Sociale zaken

Sociale zaken

De N-VA wil van iedere gemeente een warme lokale gemeenschap maken, waar er plaats is voor iedereen. Een sterk sociaal weefsel en een leefbare buurt staan hierbij voorop. 
Wie het moeilijk heeft, willen we verder helpen, tot mensen hun situatie hebben verbeterd en weer zelfredzaam zijn. Elke inwoner van de gemeente heeft namelijk bepaalde rechten, maar hier tegenover staan ook plichten. Deze twee principes moeten in evenwicht zijn. 
Vast werk en een eigen woning blijven de beste garanties tegen armoede. Sociale uitsluiting en vereenzaming moeten maximaal vermeden worden door de deelname aan het maatschappelijke en gemeenschapsleven te versterken. 
Sterke buurtnetwerken zorgen ervoor dat mensen verankerd zijn in hun eigen leefomgeving en dat mensen naar elkaar omkijken. Het lokale zorgaanbod moet toegankelijk zijn en focussen op gezondheid, preventie en sensibilisering. Ook voor wie zorgt moet gezorgd worden.


• We zetten in op nog meer flexibele en betaalbare kinderopvang. Waar mogelijk worden voorrangsregels ingebouwd voor ouders die werken of een opleiding volgen met het oog op tewerkstelling.
• We stimuleren samenwerking tussen de verschillende gezondheidsactoren binnen de eerstelijnszone.
• Het uitvoeren van een seniorenbehoeftenonderzoek is volgens ons een nuttig instrument om de noden en wensen van de ouderen in kaart te brengen. Het kan een leidraad zijn voor de verder zetting van het beleid.
• Het ouderenbeleid moet aangepast worden aan de kustsituatie.
• Werklozen en -zoekenden moeten zo snel als mogelijk instappen in een traject naar werk. Een vaste betrekking binnen het regulier economisch circuit moet hierbij, indien mogelijk, het uiteindelijke doel zijn.
• We pleiten voor een nauwer overleg tussen VDAB en OCMW.
• Mensen in armoede moeten begeleid worden om hun rechten volledig uit te putten. alvorens bij het OCMW bijkomende steun aan te vragen. Er zijn tal van premies, tegemoetkomingen en voordelen die gelden voor specifieke doelgroepen en in bepaalde thema's. Omdat deze premies en voordelen meestal niet automatisch worden toegekend en omdat er zoveel verschillende tegemoetkomingen zijn, moeten  deze aanvragen eerst in orde gebracht worden.
• We willen inzetten op de sociale integratie van kansengroepen en sociale uitsluiting gericht tegengaan.
• We moeten onderzoeken of de diensten van de sociale kruidenier opgenomen kunnen worden in een samenwerkingsverband met de buurgemeenten.
• In samenwerking met het Huis van het Kind willen we dat er ingezet wordt op trajecten rond de kennis van het Nederlands bij ouders met een migratieachtergrond, thuistaal, huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.
• Participatie van kansengroepen aan vrijetijdsactiviteiten moet verder bevorderd worden. 
• We vinden het als lokale partij belangrijk dat de sociale diensten van het OCMW bij de steunaanvraag van een cliënt steeds een grondig sociaal en financieel onderzoek voeren en ook een huisbezoek brengen, om zich te vergewissen van de staat van behoeftigheid.
• Afspraken met betrekking tot scholing, opleiding, werkbereidheid, activering, huisvesting, … worden vastgelegd in een GPMI en regelmatige getoetst. Bij niet nakoming, wordt de steun geschorst of stopgezet.
• We voorzien enkele maatregelen die het makkelijker moeten maken voor hulpverleners:
     o We zetten in op de gele doos. Die doos wordt in de koelkast geplaatst met daarin relevante medische informatie over de bewoners van het huis. Zo kan er snel ingespeeld worden op zorgnoden. 
     o We voorzien reflecterende huisnummers zodat hulpverleners makkelijk kunnen vaststellen of ze op de juiste plaats gearriveerd zijn. 

Cultuur, sport en vrije tijd

Cultuur, sport en vrije tijd

Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor de N-VA de echte uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken kan niet onderschat worden. 
Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente. Allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.
Ook binnen vrije tijd dient er rekening gehouden te worden met mensen met een beperking. Als N-VA werken we aan een drempelvrije gemeente.

Een levendige gemeente heeft volgens de N-VA:
• Een bruisend verenigingsleven met gerespecteerde vrijwilligers en een sterke buurtwerking. We zetten daarom in op de ondersteuning van vrijwilligers.
• Een beleid dat faciliteert in plaats van organiseert, waarin de gemeente ondersteunt en partner is.
• Het verenigingsleven wordt ondersteund met kwalitatieve infrastructuur waarbij ook aandacht is voor hernieuwbare energie en andere kostenefficiënte maatregelen.
• We voorzien logistieke steun, informatiedoorstroming via gemeentelijke kanalen, een gepaste subsidiëring, gratis advies inzake administratieve verplichtingen, enz.
• Een gedeelde identiteit dankzij een actieve participatie.
• Ruimte en infrastructuur voor vrije tijd. We stimuleren het tijdelijk en gedeeld gebruik van ruimten. We brengen de toestand van ons patrimonium in kaart en nemen de nodige maatregelen om dat in stand te houden.  
• We willen moestuinieren bevorderen, hiertoe voorzien we gemeentelijke plaatsen om aan tuinieren te doen.
• We voorzien ook ruimte en omkadering voor de organisatie van evenementen. We lijnen dat af in ons huidige patrimonium en verzekeren dit ook in nieuw gemeentelijk patrimonium. 
• Om onze verenigingen te ondersteunen om met evenementen op een veilige manier bij te dragen aan het sociaal leven, voorzien we een tegemoetkoming voor het inrichten van een EHBO-post of voor de inzet van security.

Een kwalitatief sportbeleid voor iedereen:
• Het gemeentelijke sportbeleid is volgends de N-VA:
     o Inclusief: Sport is erg belangrijk als sociaal bindweefsel. We zetten in op maximale toegankelijkheid, een sterk sportbeleid laat niemand achter.
     o Breed gedragen, kwaliteitsvol en professioneel: We zetten onder andere in op de ondersteuning van opleidingen tot sportcoaches.
     o Infrastructureel top:
          ° Net zoals de andere verenigingen, verdienen onze sportverenigingen degelijke accommodatie. 
          ° We ondersteunen sportverenigingen in hun eigen investeringen.


• Sporten en aanzetten tot beweging als bouwsteen voor een gezondere gemeente
     o We zetten in op sport op school en sport op het werk om zo veel mogelijk mensen in beweging te brengen.
     o We zorgen ervoor dat er aanzetten zijn tot bewegen in de publieke ruimte.
     o We hebben oog voor nieuwe sportvormen. 

Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid:
• Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid betekent voor de N-VA:
     o Een cultuurbeleid dat dicht bij de mensen staat. We valoriseren onze wijkcomités en ondersteunen die verder met het subsidiereglement voor verenigingen. 
     o Complementariteit. het lokale cultuurbeleid moet oog hebben voor wat er in de ruimere regio gebeurt en zorgt voor een versterkend aanbod.
     o We stellen de werking van de Uitpas op punt

Ruimte voor kinderen en jongeren:
• De N-VA wil een positief en veilig klimaat creëren voor onze kinderen en jongeren. Ze moeten alle kansen krijgen om zich te kunnen ontplooien. Dit trekken we ook door in ons jeugdbeleid.
• Als N-VA vinden we dat alle openbare ruimte toegankelijk moet zijn voor kinderen.
     o Parken, pleinen en duinen worden ingericht met behoud van ruimte om te spelen.
     o Er wordt ingezet op beleving en aanzetten tot spel.
     o Er is aandacht voor kinderen en jongeren met een beperking. 
• We vinden spelen in het groen belangrijk.
• Voor de N-VA is spelen geen overlast.
• Beleidsmaatregelen worden ook afgetast aan effect op kinderen en jongeren.
• Kinderen moeten zich veilig kunnen verplaatsen.
• Veiligheid in schoolomgevingen en in de buurt van jeugdlokalen moet verder aangepakt worden.
• Veilige ‘trage wegen’ naar school, jeugdlokalen en speelplekken zijn onontbeerlijk.

Mobiliteit

Mobiliteit

Verkeersveiligheid moet onze topprioriteit zijn op het vlak van mobiliteit. We moeten investeren in een veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer.
Voor de N-VA is de fiets een volwaardig transportmiddel. Meer dan de helft van de verplaatsingen die we met z’n allen maken, zijn korter dan 5 kilometer. Toch nemen we ook voor die kleine verplaatsingen meestal de wagen. Als N-VA zijn we een grote voorstander van de uitbouw van een degelijk en kwaliteitsvol fietspadennetwerk.

N-VA De Panne-Adinkerke wil alle vervoermiddelen een juiste plaats geven in het verkeer. We bouwen verder aan netwerken voor zowel de fiets, de auto als het openbaar vervoer waarbij we geval per geval naar de beste oplossing zoeken. 

• We zorgen voor goed onderhouden fietspaden en wegen. We voorzien, daar waar fietspaden niet mogelijk zijn, alternatieve fietsroutes bijvoorbeeld via parallelwegen. Deze fietsroutes kunnen via simpele ingrepen fietsvriendelijker ingericht worden.
• We zorgen voor goed onderhouden voetpaden. Bij gevaarlijke oversteekplaatsen voorzien we extra verlichting of onderzoeken we de implementatie van het zebra-safe-systeem: zebrapadverlichting met detectie en ledlampen. 
• Bij grote projecten houden we voldoende rekening met de mobiliteitstoets of mobiliteitsstudie. We leggen in dat kader ook voorwaarden op bij het afleveren van de omgevingsvergunning om een vlotte mobiliteitsafwikkeling te garanderen.
• We houden het doorgaand verkeer maximaal op de hoofdwegen. Hierdoor ontlasten we de woonstraten.
• We ijveren voor een doorbraak in de oplossing van de Plopsafiles.
• We optimaliseren en evalueren de voorrangsregelingen, de afstelling van de verkeerslichten, bewegwijzering en snelheidsremmende maatregelen.
• Meten is weten: als lokaal bestuur brengen we de verkeersstromen correct in kaart. Op basis van die data kunnen we in samenwerking met de beheerder van de gewestwegen, de politiezone en de burgers een up to date mobiliteitsplan opstellen en bijhouden. Op basis daarvan kunnen gerichte ingrepen op maat genomen worden. Beslissingen nemen we op basis van data en niet op basis van perceptie.
• We ontmoedigen sluipverkeer in samenspraak met bewoners. Samen stellen we de probleempunten vast en werken we naar een oplossing die zowel de rust in de buurt als de vlotte bereikbaarheid van gemeentelijke diensten en handel garandeert.
• De weginfrastructuur moet leesbaar zijn. Weggebruikers moeten intuïtief begrijpen waar hun plaats is en wie er voorrang heeft.
• We willen het huidige parkeerreglement duidelijker en eenvormig maken.
• We voorzien duidelijk gemarkeerde parkeerplaatsen voor vrachtwagens.

Veiligheid

Veiligheid

Optimale veiligheid op en naast de weg moet een permanente zorg zijn. Voor de N-VA is het advies van brandweer en politie van cruciaal belang als het op veiligheid aankomt. 

Veilige buurten kunnen enkel als er werk gemaakt wordt van intense wijkwerking. 

De reddingsdiensten aan het strand dienen uitgebreid te worden vanaf de verlengde weekends in mei tot en met september.

De Panne Vlaamse gemeente

De Panne Vlaamse gemeente

We willen een gemeente met een grote Vlaamse identiteit.
De Panne is  niet alleen een populaire toeristische bestemming, maar dient ook een plaats te zijn waar de Vlaamse cultuur en waarden levendig worden gehouden.
Hiervoor willen wij als bestuur onze verantwoordelijkheid nemen.